Checklist voordat je een appartement koopt

31-05-2019

Ben jij van plan om een appartement te kopen? Onderzoek dan voordat je tekent de Vereniging van Eigenaren.

Wie een appartement koopt, wordt automatisch lid van de Vereniging van Eigenaren (VvE). Binnen de VvE spaar je samen voor (groot) onderhoud, maak je afspraken over het beheer van gemeenschappelijke delen en stel je leefregels op. Het is daarom aan te raden om voordat je jouw appartement koopt de VvE te onderzoeken. Zo voorkom je onaangename verrassingen in de toekomst. Hieronder een aantal punten waar je op kunt letten:

1. Hoe is het gebouw opgesplitst?

Elke VvE heeft een splitsingsakte. Daarin staat welke delen van het complex privé zijn en welke gemeenschappelijk. Het splitsingsreglement is onderdeel van de splitsingssakte. In het splitsingsreglement staat onder meer welke kosten en schulden gezamenlijk moeten worden betaald. De splitsingsakte kun je opvragen bij het kadaster of de verkoper. Sommige VvE’s hebben ook een huishoudelijk reglement. Hierin staat bijvoorbeeld of je huisdieren mag houden en jouw woning mag verhuren. Het is dus verstandig om voorafgaand aan de koop de regels goed door te nemen. Je kunt het huishoudelijk reglement opvragen bij de VvE of de verkoper.

2. Heeft de VvE genoeg geld?

Een VvE met achterstallig onderhoud en weinig geld in kas, kan voor aardig wat problemen zorgen. Controleer dus, vóórdat je een appartement koopt, of de VvE zijn zaken financieel op orde heeft. Dit kun je via de verkoopmakelaar opvragen. 

Goed om te weten 
VvE’s zijn sinds 1 januari 2018 wettelijk verplicht om een gedegen onderhoudsplan of een reservefonds te hebben voor onvoorziene kosten en groot onderhoud. Denk bijvoorbeeld aan het renoveren van de gevel, nieuwe dakbedekking of het repareren van de liftinstallatie. Daarvoor moet de VvE jaarlijks 0,5 procent van de herbouwwaarde van het appartementencomplex sparen.

Slapende VvE
Voldoet de VvE nog niet aan deze nieuwe eisen? Dan heb je te maken met een ‘slapende’ VvE en dat kan de hypothecaire financiering voor u als koper, maar ook als verkopers in de weg staan. De nieuwe wet heeft officieel een overgangstermijn van 3 jaar waarin VvE’s hun plan op orde moeten krijgen.


3. Wie beheert de VvE?

Het bestuur van een VvE bestaat uit een of meer bestuurders. Tot de taken van het bestuur behoren onder meer het beheren van de financiën en het opstellen van de jaarstukken. Minimaal eens per jaar is er een vergadering van eigenaren. Tijdens deze vergadering wordt door te stemmen besloten over gemeenschappelijke zaken die het bestuur moet uitvoeren.

Beheerder 
Veel VvE’s kiezen ervoor om het takenpakket of een gedeelte daarvan uit te besteden aan een professionele beheerder zoals Amsterdam VvE. Een beheerder  neemt het werk uit handen van de bewoners. Met een goede beheerder weet je dat de administratie in orde is, dat er regelmatig wordt vergaderd en dat hiervan notulen zijn.’

4. Mag het appartement in de verhuur?

Een appartement kopen voor de verhuur is een interessante investering. Maar niet iedere  VvE zit hier op te wachten, vanwege bijvoorbeeld mogelijke overlast. Verhuur voor langere tijd is doorgaans toegestaan, op voorwaarde dat de VvE hiervan op de hoogte wordt gesteld en de huurder een gebruikersverklaring ondertekent.

Tijdelijke verhuur
Tijdelijke verhuur, bijvoorbeeld via AirBnB, mag in veel gevallen niet of alleen met schriftelijke toestemming van de VvE. In de meeste splitsingsaktes is namelijk vastgelegd dat op de appartementen een woonbestemming rust. Verhuur aan toeristen is bedrijfsmatig en daarmee in strijd met deze bestemming.

Als je deze bovenstaande punten controleert voordat je jouw handtekening onder het koopcontract zet, kun je jezelf een hoop gedoe en kosten besparen.

Terug naar het overzicht